В отговор на поставения от наш колега проблем, на последното си Общо Събрание ФСС и дошлите студенти коментираха възможността за промяна.

Ето извадката от Протокола, която засяга тази точка:

(Препис от Прокотол на Общо Събрание на ФСС – 12.12.2012г.)

1.
Предложени бяха следните промени в разпределението
– Да се разпределят стипендиите по курсове, вместо по специалности както е сега.
– Да се въведе математически модел чрез статистика, която има за цел да сложи коефициент на преподавател и предмет на база оценките до момента.
Това бяха двете нови предложения. Имаше и подкрепа в полза на сегашната система.
Общото становище до което членовете стигнаха е да се изиска от Ректора следното :
Студентите на ФМИ, които представляват даден процент от общия брой студенти в Софийски Университет, да получават минимум същия този процент от общата сума отпускана от Министерството за стипендии на същия университет.
Всяко от предложенията има своите положителни и отрицателни страни. За това не се избра конкретна промяна в разпределението.
Преди да се продължи с дискусията по темата Пламен Миленков и Ангел Николов ще направят статистика на базата на разпределените в Софийски Университет стипендии за зимен семестър 2012/2013г. Събраната информация ще се представи на следващата Общо Събрание на ФСС и отново ще се дискутира възможността за промяна.

Категории: Без категория

4 Коментара

Николай · 15.12.2012 г. на 15:22 ч.

Нали се сещате, че разпределянето на стипендии по курсове, вместо по специалности, ще има лекия страничен ефект, при който студентите от специалности „Статистика“ и евентуално „Математика и информатика“ които в момента получават стипендия, ще останат без такава, за сметка на студенти с по-висок успех от други специалности. Дали е много справедливо?

Също, ако предлагате по-голям процент стипендии да отиват при студенти от първи и втори курс, дали аргументът ‘големите работят, не им трябват пари’ е валиден като цяло.? Защо го казвам:
1. Стипендиите за УСПЕХ са точно това, което са, а не ‘стипендии за имащите по-голяма нужда от тях’.
2. Някой знае ли е изобщо колко от получаващите студенти трето- и четвъртокурсници работят? И дали разделянето на стипендии по курсове ще означава, че именно работещите ще останат без стипендия за сметка на по-младите колеги.
3. Ако работещ студент успява да поддържа висок успех в училище, това не означава ли че наистина се справя добре с университета и заслужава поощрение за това?

Навярно съм доста пристрастен, но изразявам съмнение, че който е изказал предложението за разделяне на стипендиантите по курсове, е особено подготвен за въпросите и проблемите, които произтичат от подобно преразпределение.

Александър · 15.12.2012 г. на 15:48 ч.

Съгласен съм с горния коментар, но той си противоречи на 1 място:
„Стипендиите за УСПЕХ са точно това, което са, а не ‘стипендии за имащите по-голяма нужда от тях’.“
->
„студентите от специалности “Статистика” и евентуално “Математика и информатика” които в момента получават стипендия, ще останат без такава, за сметка на студенти с по-висок успех от други специалности. Дали е много справедливо?“

Справедливо е, поне доста повече от това хора с 4.50 да получават стипендия, за сметка на хора с 5.30, защото учат в по-слаба специалност, с по-слаба конкуренция.

Николай · 15.12.2012 г. на 19:53 ч.

Александър,
Не твърдя, че сегашното разпределение е добро, то си има своите недостатъци.

Ти казваш, че не е редно хора от „по-слаба специалност“ да получават стипендия, за сметка на други, с по-висок успех, от друга специалност. Добре, ако е така, тогава да ‘пренасочим’ половината стипендии от ФМИ към специалности Международни икономически отношения, където минималният бал е 5.82, а също и към Японистика, където всички стипендианти са пълни отличници. Нещо повече, да изравним и балът за учащите в различните университети.
Сещаш се, че това няма как да стане, защото не е редно да бъде изравняван успехът на места, където изискванията към студентите и критериите за оценка са различни.

Признавайки, че не знам как е отредено за специалност Х да има Y на брой стипендии, предполагам, че е на база брой студенти в съответната специалност. Това може и да не е оптималното решение, но отчасти дава равен шанс на студентите от отделните специалности да покажат, че са по-добри от останалите В ТЯХНОТО положение и В ТЯХНАТА специалност.
И точно заради последното, не мисля, че горното ми мнение си противоречи.

Пак казвам, не твърдя, че системата в момента е много добра, но според предложението за ново разпределение е необмислено и най-вече осланящо се на идея, която измества предназначението на стипендията за успех и поставя немалко съпътстващи въпроси, които съвсем не са тривиални.

Александър · 16.12.2012 г. на 02:31 ч.

Така е, но според мен трябва да е
„останалите В ТЯХНОТО положение и В ТЕХНИЯ курс“
а не „останалите В ТЯХНОТО положение и В ТЯХНАТА специалност.“.
Въпрос на гледна точка, от типа че примерно повечето специалности във ФМИ учат едно и също 1ви курс, и при доста от тях, не малко неща съвпадат и след това.

А за пренасочването, нямам точно това предвид, защото има смисъл да има лимит на стипендиите за дадена специалност, и освен това, дори да е трудно да сравняваш успехите в различни специалносто, трябва да има някакъв разумен интервал, примерно макс разлика от половин, една единица между специалностите. При сегашната система не виждам и решение на друг проблем – ако имаш специалност, в която хората имат нисък успех, те нямат никаква мотивация да се подобрят, успехът им е част от изолирана вселена, няма нещо като „конкуренция“ с другите(това може и да не е точно така, и аз предполагам, че е „на база брой студенти в съответната специалност.“)
Успех с реформите 🙂

Вашият коментар

Avatar placeholder

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.